Selvet:
I forhold til mit arbejde med indlæring ……. på Ravnbjerhus, kom jeg til at kigge på *selvet* og hvordan selvet opbygges og hvordan kan disse unge lære bedst og hvordan kan pædagoger på Ravnbjerhus have disse i fokus.
Her kommer lidt håber i forstår
H. Rudolph Schaffers teori om selvet.
I opbygningen af et menneskes personlighed, har individets selvopfattelse en afgørende rolle.
Selvet som udviklingsteori afsluttes aldrig helt, men påvirkes af de erfaringer barnet gør sig og særligt af andre menneskers vurderinger. Selvet er et pejlemærke i vores bestræbelser på at tilpasse os over for andre mennesker og i sociale kontekster. Selvet giver os handlemuligheder, idet vi kan udvælge de muligheder som passer bedst med vores selvbillede. Selvet er et komplekst system af forskellige begreber og selvsystemer. (Schaffer, 2004)
Selvet består af: selvbevidsthed, selvbegreb, selvværd.
Selvbevidsthed: ”Det første trin i dannelsen af selvet. Betegner barnets erkendelse af, at det er et selvstændigt væsen med en egen eksistens”.
Selvopfattelse: ”Det billede barnet, opbygger af sig selv. Indeholder svaret på spørgsmålet om, hvem man er”.
Selvværd: ”Udtrykker, hvor højt barnet sætter sine personlige egenskaber. Indeholder svaret på spørgsmålet om, hvilken værdi en person har. Kan gå fra en meget positiv til en meget negativ vurdering”. (Schaffer 2004, Børnepsykologi, kap.10 s.385)
Abonner på:
Kommentarer til indlægget (Atom)
Ingen kommentarer:
Send en kommentar