tirsdag den 6. december 2011

Inklusion /eksklusion

Begrebsafklaring – Inklusion: Inklusion betyder at medregne, at indbefatte nogen, at omfatte det hele (Madsen, 2005).
Eksklusion: ordet eksklusion har to betydninger – At holde nogen ude som allerede er udenfor, og at støde nogen ud som hidtil har været inden for (Madsen, 2005)
underkendelse som er vigtig faktor i eksklusion, og nøgleordene i denne sammenhæng er:
• Pædagogen overser barnet
• Barnet bliver ikke hørt
• Manglende empati overfor barnet/ Underkender barnets følelser.
På internationalt plan har FN været på banen omkring sikring af barnets sociale udvikling. FN´s konvention om barnets rettigheder siger:” Deltagerstaterne anerkender ethvert barns ret til den levestandard, der kræves for barnets fysiske, psykiske, åndelige, moralske og sociale udvikling. ” (FN´s børnekonvention, 1989, artikel 27 www.boerneraadet.dk )
På nationalt plan har vi serviceloven, der bl.a. står at det lovmæssigt er pædagogens opgave at:
• At fremme den enkeltes mulighed for at klare sig selv, eller at lette den daglige tilværelse og forbedre livskvaliteten (Lov om social service 2008 § 1, stk. 2).
• Formålet med at yde støtte til børn og unge, der har et særligt behov for denne, er at skabe de bedst mulige opvækstvilkår for disse børn og unge, så de på trods af deres individuelle vanskeligheder kan opnå de samme muligheder for personlig udfoldelse, udvikling og sundhed som deres jævnaldrende (Lov om social service § 46, stk. 1).

Målet for social inklusion er at skabe en forbyggende pædagogik, som skal slå alle former for eksklusion i normale institutioner og fællesskaber. Individets dannelse ses i sammenhæng med fællesskabets dannelse, hvor målet er at danne et inkluderende samfund af ligeværdige medborgere (Madsen, 2005).
Pointen i social inklusion er at undgå, at udsætte børn for eksklusion fra det sociale miljø, de færdes i. Her er den pædagogiske rolle at danne så mange relationer til samfundet som muligt.
Bent Madsen præsenterer fem processer i social inklusion.

• Dannelse af fællesskaber er en forudsætning for dannelse af individer. Ifølge Madsen er det pædagogens ansvar, at danne ramme omkring barnets udvikling.
• Muliggørelse af differentierede fællesskaber.
• Social deltagelse anses som en grundlæggende forudsætning for læring. Når man bliver fjernet fra en social kontekst, bliver man fjernet fra muligheden for at tilegne sig de sociale kompetencer, som knytter sig til den sociale kontekst.
• Social inklusion betyder, at de menneskelige og materielle ressourcer skal stilles til rådighed i den sociale arena, hvor barnet lever sit hverdagsliv. Det er professionelle, der skal sørge for, at barnet er i trygge omgivelser og i at få støtte til at danne sociale relationer.

• Social inklusion er et udtryk for bestræbelser på at undgå segregering (udskillelse) og i det hele taget modvirke alle former for ekskluderende processer i det institutionelle miljø. Det forringer børns udviklings- og læringsbetingelser at være segregeret. Derfor er sociale fællesskaber vigtige for anbragte børn, da de har samme behov som deres jævnaldrende.

1 kommentar:

  1. Hej Emir

    Jeg har nu læst om dine refleksioner i forhold til port folio opgaven her på bloggen. Det er rigtig godt det du har fået skrevet, særligt de steder hvor du selv kommer på banen med dine egne overvejelser - prøv fremover at arbejde endnu mere med den del. Det ville have været fint hvis du havde været mere tydelig med at relatere de valgte emner til læringsmålene for pædagogik men du har de fleste med indirekte. Godt gået.
    Hilsen
    Susanne Baumann Ravn

    SvarSlet