lørdag den 3. december 2011

Forudsætninger for social deltagelse

:
Socialpædagogik på døgninstitutioner for anbragte børn/unge er et led i samfundets forsøg på at sikre deres integration i samfundet.
Børn/unge bliver integreret i samfundet ved at udvikle deres evne til at være deltagere i stadig mere komplekse samfundsmæssige sammenhænge. Når børn/unge deltager i sociale sammenhænge, tilegner de sig de sociale koder og konkrete kvalifikationer, der er forudsætning for at kunne deltage i et samfund. Man kan dermed sige, at social deltagelse på samme tid er et mål og middel. Vi har i gruppen oplevet, at man ikke, på alle døgninstitutioner, arbejder med social deltagelse udenfor institutionens rammer (felt arbejde på Odamsgård). Disse erfaringer har vækket en undren, da vi har en idé om, at social deltagelse kan være udgangspunktet i udviklingen af barnet/den unge som er den pædagogiske opgave.
Børns udviklingsopgaver:
I samfundets forskellige felter er der indbygget forventninger om, at børn skal besidde bestemte færdigheder og viden for at kunne indgå i de omtalte felter. Man kan derfor tale om, at børn har en udviklingsopgave (Højholt, 1990). Man kan sige, at den overordnede opgave for børnene består i tilegnelsen af de færdigheder, der giver dem muligheder i de felter de færdes i, og på lang sigt kan ruste dem til at skabe egne livsmuligheder.

Vi har oplevet i praksis og igennem vores interview , at institutionen ikke altid tager udgangspunkt i hvilke færdigheder, der skal videreudvikles i forhold til en senere inklusion i normalsamfundet. Vi har alle oplevet, at man arbejder intenst på at udvikle de færdigheder som gør sig gældende på institutionen, men glemmer lidt fremtidsperspektivet og barnets egne interesser og mål udenfor institutionen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar